Kapusta czerwona: właściwości. Dlaczego warto jeść czerwoną kapustę?

Kapusta czerwona: właściwości. Dlaczego warto jeść czerwoną kapustę?

Czerwona kapusta, w niektórych rejonach Polski nazywana jest również kapustą modrą, podobnie jak przyrządzana z niej regionalna potrawa. Jakie właściwości ma kapusta czerwona i dlaczego warto o niej pamiętać komponując zdrową dietę?

Czerwona kapusta - charakterystyka

Czerwona kapusta charakteryzuje się czerwono-fioletową barwą. Jej główki o twardych, zbitych liściach są zazwyczaj niewielkie lub średniej wielkości. Czerwona kapusta pochodzi z rejonu Morza Śródziemnego, gdzie znana już była w starożytnej Grecji i Rzymie. Obecnie uprawiana jest na całym świecie.

W tradycyjnej kuchni staropolskiej była stosowana powszechniej. Trudno sobie wyobrazić kuchnie regionalne – szczególnie śląską i wielkopolską bez modrej kapusty. W ostatnich latach gości jednak na naszych stołach zdecydowanie rzadziej niż jej biała odmiana. A szkoda… Bo pod względem wartości odżywczych praktycznie w niczym jej nie ustępuje. A pod niektórymi względami nawet ją przewyższa.

Właściwości czerwonej kapusty

Czerwona kapusta łączy w sobie bogactwo składników odżywczych warzyw kapustnych oraz antyoksydacyjne właściwości warzyw czerwonych. To właśnie czerwone barwniki zawarte w tej odmianie kapusty głowiastej – antocyjany sprawiają, że można ją nazwać warzywem zdrowia i młodości. Antocyjany mają bowiem właściwości przeciwutleniające, dzięki czemu chronią organizm przed wolnymi rodnikami. Te zaś odpowiadają w znacznym stopniu za procesy starzenia się organizmu i powstawanie zmian nowotworowych w komórkach.

Skarbnica witamin i minerałów

Ponadto w czerwonej kapuście znajdziemy bogactwo witamin i składników mineralnych. Warto ją jeść, gdyż to znakomite źródło: potasu, siarki, wapnia, fosforu, sodu i magnezu. Zwiera również żelazo, cynk, miedź, mangan, selen i fluor. Ma więcej witaminy A i C od białej kapusty, natomiast nieco mniej witaminy K. Ponadto znajdziemy w niej witaminę D i E, i witaminy z grupy B – B6, B12, tiaminę (B1), ryboflawinę (B2), niacynę (B3 – kwas nikotynowy) oraz kwas pantotenowy, cholinę (nazywaną również witaminą B4) i betainę.

Dlaczego warto jeść czerwoną kapustę?

Bogactwo składników odżywczych i właściwości antyoksydacyjne to już wystarczający powód, żeby nie odmawiać sobie tego warzywa. Ale można przytoczyć kolejne argumenty: czerwona kapusta jest niskokaloryczna – 100 gram tego warzywa dostarcza zaledwie 31 kcal. Jest dobrym źródłem błonnika i wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu w organizmie.

Wysoka dawka żelaza, miedzi i magnez,u zawarta w czerwonej kapuście, wspiera organizm w zwalczaniu anemii. Antocyjany, poza zwalczaniem wolnych rodników, wspierają wchłanianie witamin, działają antyalergicznie i wzmacniają ściany naczyń krwionośnych. Wreszcie zawarta w czerwonej kapuście siarka wpływa pozytywnie na stan skóry, włosów i paznokci.

Jak jeść i jak kupować czerwoną kapustę?

Sposobów na przygotowanie czerwonej kapusty jest wiele. Można ją jeść na surowo, w postaci surówek i sałatek – w wersji na ostro i na słodko. Świetnie smakuje gotowana, duszona, zasmażana i kiszona. Zazwyczaj podaje się ją jako dodatek do pieczonych lub smażonych mięs i ciemnych sosów. Działanie prozdrowotne – wzmacniające i przeciwzapalne – ma również świeży sok z liści czerwonej kapusty.

Wybierając główkę w sklepie warto zwrócić uwagę czy jest czysta, nieuszkodzona i czy wewnętrzne liście są zbite. Zewnętrzne liście – obeschnięte lub uszkodzone należy usunąć.

Polecamy przepisy:

Modra kapusta: jak przyrządzić? Przepis kuchni śląskiej

Sałatka z czerwonej kapusty - przepis na marynatę w słoikach

Czerwona kapusta duszona z winem i suszonymi owocami: przepis